Τετάρτη 27 Δεκεμβρίου 2023

Αναζητώντας τους υπο-εαυτούς μας

Ο εαυτός ως μια ενότητα των πολλαπλών υπο-εαυτών μας αποτελεί ένα  πολυμορφικό και πολυδιάστατο δημιούργημα. Για να κατανοήσουμε την πολυμορφική του διάσταση αλλά και την ανάγκη για δημιουργία μιας συγκροτημένης ταυτότητας μπορούμε να ανατρέξουμε στα παιδικά μας χρόνια και να αναβιώσουμε κάποιες δομικές εμπειρίες που ζήσαμε τότε. Απαντήστε στα παρακάτω ερωτήματα ή σε άλλα που θα γεννήσει η μνήμη και η φαντασία σας με στόχο την αναστοχαστική επαναβίωση κάποιων εμπειριών που συνέβαλαν καθοριστικά στην ανάπτυξη της προσωπικότητάς μας. Ψηλαφώντας τις βιωμένες εμπειρίες της παιδικής ηλικίας είναι σαν να αναζητούμε τις αόρατες συνδέσεις της εσωτερικής μας συνοχής και της συγκροτημένης διάδρασης με τον περιβάλλον. Εκεί στον κόσμο του αοράτου υπάρχει η ψυχή του εαυτού μας ή όπως λέει Ζοζέ Σαραμάνγκο «μέσα μας υπάρχει κάτι που δεν έχει όνομα, αυτό το κάτι είναι αυτό που είμαστε». Ο αόρατος (ασυνείδητος) κόσμος συνυπάρχει με τον ορατό (συνειδητό) ως μια αδιάρρηκτη σύνθεση που επικαθορίζεται από τις ζώσες ενδοψυχικές και σχεσιακές συνθήκες και με τη σειρά τους καθορίζουν την προτομή του εαυτού, δηλαδή την εικόνα μας προς τα έξω.

 

Χαμένοι μοιάζουμε, λοιπόν,

στο γύρο του θανάτου

στην παγωνιά του οριστικού,

στον τρόμο του αοράτου

Μα οριστικά θα 'χεις χαθεί,

μονάχα αν το διαλέξεις

όπως διαλέγει η μουσική

τα λόγια και τις λέξεις

(Ο κόσμος που αλλάζει, Αλκίνοος Ιωαννίδης)

 

Η συγκροτημένη και ενιαία αίσθηση ταυτότητας ενέχει την έννοια της προσωπικής επιλογής στη διαδικασία σύνθεσης των υποεαυτών και στη δυνατότητα αυτή να εκφράζονται κατά τον δοκούν, δηλαδή όπως συμφέρει στην ενότητα του εαυτού μας κάθε φορά. Ο εαυτός υπό αυτή την έννοια είναι ταυτόχρονα δομημένος με συγκροτημένο κι ευέλικτο τρόπο, σαν μια ορχήστρα μουσικών οργάνων όπου η μορφή της είναι απόλυτα δομημένη κι ευέλικτη καθώς ο μαέστρος (ο κεντρικός μας εαυτός) δίνει το μοτίβο (συγκεκριμένο ρόλο και πλήρη ελευθερία μέσα σε αυτόν) ώστε κάθε μουσικός και κάθε μουσικό όργανο (υπο-εαυτός) να γνωρίζει το ρόλο του και να αναπτύσσει τις δυνατότητές του στην κατεύθυνση της δημιουργίας ενός όμορφου μουσικού συνόλου.  

 

Ερωτήματα:

Τι δηλώνει το ονομαστικό σου όνομα;

Σε ποιον/ποια σου λέγανε πως μοιάζεις όταν ήσουν παιδί;

Ποιες λέξεις για τον «χαρακτήρα» σου άκουγες περισσότερο;

Ποια εικόνα είχες εσύ για τον εαυτό σου και ποια πιστεύεις πως είχαν οι άλλοι στην οικογένειά σου για σένα;

Τι ρόλους έπαιρνες ως παιδί στα παιχνίδια που έπαιζες;

…………………………………………………………;

…………………………………………………………;

…………………………………………………………;

…………………………………………………………;

…………………………………………………………;

…………………………………………………………;

…………………………………………………………;

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου