Σάββατο 16 Απριλίου 2016

Περί Μαθησιακών Δυσκολιών....

Τα τελευταία χρόνια η ελληνική οικογένεια κατάφερε να εστιάσει περισσότερο στο πως  μαθαίνουν τα παιδιά. Το ενδιαφέρον αυτό ανέδειξε προβλήματα και δυσκολίες που στο παρελθόν έμειναν στο σκοτάδι και θεωρούνταν προσωπικές αδυναμίες και ανικανότητες των παιδιών (δεν παίρνει τα γράμματα, κλπ) με αποτέλεσμα, ανάλογα με τον τρόπο αντιμετώπισης, πολλά παιδιά να βοηθηθούν, αλλά και σε πολλά να φορτωθούν υπέρογκες προσδοκίες και ενοχές. Η σωστή αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών ορίζεται από ένα λειτουργικό οικογενειακό πλαίσιο (συνοχή, όρια, φροντίδα, απαίτηση, κλπ), αλλά και την ειδική βοήθεια όπου αυτή χρειάζεται.
 Ας δούμε όμως τι σημαίνει ο όρος “μαθησιακές” δυσκολίες:
  Λέγοντας μαθησιακές δυσκολίες εννοούμε μια ανομοιογενή ομάδα διαταραχών, οι οποίες εκδηλώνονται με σημαντικές δυσκολίες στην ανάγνωση, γραφή, στη χρήση ικανοτήτων ακρόασης και ομιλίας καθώς και στους μαθηματικούς συλλογισμούς.
  Το εύρος των μαθησιακών δυσκολιών είναι πολυποίκιλο. Μια απλή κατηγοριοποίηση των διαφόρων τύπων μαθησιακών δυσκολιών καταλήγει σε τέσσερις βασικές κατηγορίες:
  1. Δυσκολίες λόγου και ομιλίας. Πρόκειται για δυσκολίες στην παραγωγή και κατανόηση του προφορικού λόγου. Τέτοιες μπορεί να αφορούν την άρθρωση, έκφραση ή την κατανόηση των λεγόμενων του συνομιλητή.
  2. Δυσκολίες γραπτού λόγου. Οι δυσκολίες αυτές μπορεί να αφορούν σε προβλήματα ορθογραφίας, παραγωγής και αποκωδικοποίησης του γραπτού λόγου. Σε αυτές συμπεριλαμβάνεται και η περισσότερο γνωστή περίπτωση της δυσλεξίας.
  3. Δυσκολίες μαθηματικού τύπου. Σε αυτή την κατηγορία εμπίπτουν δυσκολίες στην αναγνώριση αριθμών και μαθηματικών συμβόλων, στην απομνημόνευση της προπαίδειας, και στην επίλυση προβλημάτων.
  4. Άλλες δυσκολίες. Σε αυτή την κατηγορία εντάσσονται δυσκολίες οι οποίες σαφώς επηρεάζουν τη διαδικασία της μάθησης και μπορούν να ενταχθούν κάτω απο τον όρο ''μαθησιακές δυσκολίες''. Τέτοιες είναι οι οπτικο-κινητικές διαταραχές, η ΔΕΠ-Υ, η χαρισματικότητα των παιδιών.
  Αν το παιδί κατά τη διάρκεια της Α΄ Δημοτικού παρουσιάσει προβλήματα, οι γονείς θα πρέπει να εξετάσουν και να αρχίσουν να αναρωτιούνται αν αυτά σχετίζονται με την ωρίμανση του παιδιού ή υπάρχουν ενδείξεις κάποιας μαθησιακής δυσκολίας.
  Προς το τέλος της Α΄ με αρχή της Β΄ Δημοτικού, ένα παιδί μπορεί να εμφανίσει τα πρώτα συμπτώματα δυσλεξίας ή άλλης μαθησιακής δυσκολίας. Οι πρώτες ενδείξεις είναι συνήθως ότι παρουσιάζει δυσκολία με την εκμάθηση της Ανάγνωσης και της Γραφής, προσθέτει ή αφαιρεί γράμματα σε λέξεις ή παραλείπει ολόκληρες λέξεις διαβάζει ή γράφει, έχει προβλήματα στο να μάθει να λέει την ώρα, γράφει πολύ αργά και δεν προλαβαίνει να ολοκληρώσει τις εργασίες του μαζί με τα άλλα παιδάκια στην τάξη.
   Αυτό δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι το παιδί δεν είναι έξυπνο. Τα παιδιά με  μαθησιακές δυσκολίες διαθέτουν νοημοσύνη μέσου όρου και πάνω. Οι δυσκολίες τους οφείλονται σε μια διαφορετική λειτουργία του εγκεφάλου, η οποία επηρεάζει τη λήψη και επεξεργασία μιας πληροφορίας.
  Συνήθως οι γονείς, όταν ανακαλύψουν την ύπαρξη κάποιας μαθησιακής δυσκολίας, νιώθουν άβολα και αμήχανα. Έτσι, είναι σημαντικό να δεχθούν εξειδικευμένη ψυχοθεραπευτική βοήθεια, προκειμένου να επεξεργαστούν όλα τα συναισθήματά που γεννά η ανατροφή ενός παιδιού με αυτές τις δυσκολίες. Το άγχος και το στρες που βιώνουν οι γονείς που βλέπουν το, κατά τα άλλα φυσιολογικό παιδί τους, να υστερεί στην ανάγνωση ή στα μαθηματικά ή στο γραπτό λόγο, δε μπορεί να υποτιμηθεί.
  Είναι άσκοπο να πιέζετε το παιδί, αφού δε μπορεί να προσπαθήσει περισσότερο, αν δε του δείξετε τον κατάλληλο τρόπο. Να θυμάστε ότι ο τρόπος με τον οποίο συμπεριφερόμαστε εμείς, έχει περισσότερη επίδραση στην εξέλιξη του παιδιού απο όσο φανταζόμαστε.
  Οι μαθησιακές διαταραχές επηρεάζουν όλες τις πτυχές της ζωής του παιδιού. Οι αποτυχίες στο σχολείο, η προβληματική επικοινωνία με τους συνομηλίκους και την οικογένεια, οι χαμηλές επιδόσεις σε σπορ και αθλητικές δραστηριότητες και οι ανεπαρκώς ανεπτυγμένες δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης (να ντύνεται μόνος του, να κουμπώνει τα ρούχα του, κ.α.), δημιουργούν άγχος και αισθήματα πολλαπλής αποτυχίας.
  Οι διαγνώσεις των παραπάνω δυσκολιών γίνονται στα ΚΕΔΔΥ και σε Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα. Στο ΝΗΜΑ η αξιολόγηση γίνεται από εξειδικευμένους συνεργάτες και είναι δωρεάν.
  Ας αντιμετωπίζουμε λοιπόν, την κάθε μαθησιακή δυσκολία με έγκαιρη και ποιοτική παρέμβαση. Συχνά οι γονείς, επειδή δε γνωρίζουν πολλά, φοβούνται να το ερευνήσουν και περιμένουν να το αντιμετωπίσουν όταν το παιδί τελειώνει το Δημοτικό και πάει στο Γυμνάσιο, όπου τότε είναι λίγο αργά.



ΝΗΜΑ – Κέντρο Στήριξης για το Παιδί και την Οικογένεια
Τ. 2410  533737  | 2410 533738 | 6973179326
M. nhma@otenet.gr|   Url. www.nhmacenter.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου